OldNew

備忘録

The Melody at Night, With You / Keeth Jarret

もう一枚。
以下は、Amazonからの引用。

Amazon.co.jp
慢性疲労症候群という聞き慣れない病気のため、しばらく活動を休止していたキース・ジャレットは1998年録音の本作によって見事に復活した。自宅のスタジオで録音したソロ・ピアノ集。曲は<6>のメドレーの後半に自作を配している以外はすべてスタンダード&トラッド。それまで部分的にソロ・ピアノでスタンダードを演奏することはあっても、本作のようなソロ・ピアノによるスタンダード曲集というのは、キースにとってこれが初めてのことで、その点でも特筆すべき作品。
アプローチはいたってシンプルで、いかにメロディの美しさを伝えるか、その一点に心血を注いでいるかのような演奏だ。変わったアレンジで驚かせてやろうなんて下心は微塵もなく、誠心誠意、原曲の美しさを際立たせる純真無垢なプレイに徹している。この曲、こんなに美しい曲だったっけと感じ入る瞬間が何度も訪れる。すべてゆっくりしたテンポの演奏。バラード集といっていい内容だが、単なるバラード集ではなく、そこには敬虔(けいけん)なムードに包まれたキースならではの世界がある。(市川正二)

内容(「CDジャーナル」データベースより)
97年頃から重度の慢性疲労症候群に悩まされていたという,キースの復活第1弾。彼にとっては初めての,スタジオ録音によるソロ・スタンダード集だが,曲解釈もさすがだし,メロディを紡いでいくようなそのプレイは瑞々しく,息を呑むほど美しい。キース健在だ。

From Amazon.co.uk
Well, it's exactly what it says on the tin, perhaps--another album of quiet solo piano music from the doyen of quiet solo piano music--but there's an intense, rather spooky strangeness to much of what's going on here. The tone is set by the opening of the first piece, which focuses on slow, attenuated arpeggios strangely reminiscent of, of all things, some of John Cage's solo (unprepared) piano pieces, knowing in their simplicity. Elsewhere, when Jarrett wanders off into the sophisticated lounge music which his followers regard as sublime but which others simply find exasperating, his right hand produces parodic melodies that fold back into themselves in a manner which evokes another composer from the American avant-garde tradition, Robert Ashley. Step away from these details and it almost seems as if Jarrett is setting out to imitate and subvert those with whom he's occasionally compared--try playing this back-to-back with a Harold Danko solo recording--and the results manage to be both subdued, refined and delicate while at the same time eerily claustrophobic, like the opening scenes of Blue Velvet. Jarrett fans will want this anyway; others will at least find it interestingly odd. --Roger Thomas